Boekenkast
Heb je interesse om één (of meerdere) boek(en) uit deze boekenkast te lezen en ons een boekrecensie te bezorgen? Via boekenkast@vvo.be kan je contact opnemen en je kandidaat stellen voor een specifiek boek. Het boek bezorgen we per post.
Een boekrecensie bestaat uit maximaal 500 woorden, en we ontvangen dat binnen de 2 maanden nadat u het in uw brievenbus vond. En als bedankje voor de recensie mag je het boek houden!
Zes boeken kondigen we telkens aan in VVO tijdschrift, en de rest vind je dus in deze lijst die we regelmatig updaten.
- Gewoon en anders?! Geestelijke gezondheidszorg bij mensen met een beperking
Winny Ang, Sofie Bettens, Ilse Hardy, Lieve Kiebooms, Marleen Pirotte & Veerle Verboven
Gompel & Svacina, 2019, 172 blz. - Als het misgaat thuis, verhalen van ouders
Paulien Bom & Herman Baartman
Gompel & Svacina, 2018, 227 blz - Het autistische denken, kijk of er meer aan de hand is
Adi van den Brande
Garant, 2019, 102 blz. - Speel het eens anders! Leren met gezelschapsspellen
Bjorn Rondags en Britt Salaets
Politeia, 2020, 143 blz. - Verhalen voor (zorg)begeleiders
Ronald Geelen
Gompel & Svacina, 2019, 120 blz. - De vliegtuigklas. Naar sterk taalonderwijs op de basisschool
Carolijn Frijns
Pelckmans Pro, 2019, 200 blz. Krachtgericht werken vanuit persoonlijke diagnostiek
Geraard Lohuis
SWP Amsterdam, 2018, 142 blz.Executieve functies bij kinderen en adolescenten. Een praktische gids voor diagnostiek en interventie (geheel herziene editie)
Peg Dawson en Richard Guare
Hogrefe, 2019, 341 blz.Hulp bij trauma in de kindertijd. Praktische gids voor opvoeders
Prof. dr. Ramón Lindauer
Lannoo Campus, 2018, 150 blz.Ontspannen ouders, blije kinderen. Werkboek
Laura Markham
Hogrefe, 2019, 334 blz.Veerkracht bij kindertrauma. Handboek voor hulpverleners
Naomi Vandamme
Lanno Campus, 2018, 254 blz.Krachtgericht werken vanuit persoonlijke diagnostiek
Geraard Lohuis
SWP Amsterdam, 2018, 142 blz.Achter de littekens. Hulpverlenen bij zelfbeschadiging
Meike Grol en Nienke Kool
SWP Amsterdam, 2019, 183 blz.Met het einde in zicht. Communiceren in de palliatieve zorg
Dr. Willemjan Slort en Jeroen Wapenaar
Lannoo Campus, 2019, 247 blz.Flexibel werken met gezinnen. Methodiek PPG/IAG
Sonja Ehlers en Alfred Volkers
SWP, 2019, 239 blz.Opgeruimd leven met ADHD. Praktische organiseertips en – strategieën
Tweede, uitgebreide editie
Judith Kolberg en Kathleen Nadeau
Nieuwezijds, 2018, 297 blz.Kindermishandeling: spontane onthullingen bij hulpverleners
Stefaan Boel
EPO, 2018, 237 blz.Jeugdzorg met een plus. Wat we wel en nog niet weten over de meest intensieve vorm van jeugdhulp
Coen Dresen, Lieke van Domburgh, Annemiek Harder, Erik Knorth, Marieke Kranenburg, Karin Nijhof & Ignace Vermaes
Garant, 2018, 72 blz.
- Respectvol communiceren met ouderen
Compel & Svacina, 2020, 162 blz. - Verder bij. De toegevoegde waarde van de leidinggevende aan het educatief proces
Marianne van Duuren & Charlotte van Zuylen
SWP, 2019 - Diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij kinderen
Walter Matthys
Hogrefe, 2019, 159 blz. Ik, jij, samen, mens. Een referentiekader voor kwaliteit van leven, wonen, zorg voor personen met dementie
Herlinde Dely, Jurn Verschraegen, Jan Steyaert
Epo, 2018, 240 blz.- Misdiagnose en dubbeldiagnose bij hoogbegaafdheid. Onderscheid en overlap met bijkomende (psychische) problematiek
James T. Webb, e.a.
Koninklijke Van Gorcum, 2020, 384 blz. - Turbulente leerlingen. Probleemgedrag op school positief aanpakken. Een boek vol inspiratie en praktijkvoorbeelden
Dieter Burssens, Eef Goedsel, Stefaaan Pleysier & Nicole Vettenburg (red.)
Gompel & Svacina, 2019, 208 blz. - DANS tijdens spel. Ontwikkelen van beginnende sociale communicatievaardigheden bij kinderen met autisme en andere problemen in de sociale communicatie. Deel 1: Een opzet voor contactspel
Fern Sussman & Elaine Weitzman
SWP, 2018, 51 blz. - DANS tijdens spel. Ontwikkelen van beginnende sociale communicatievaardigheden bij kinderen met autisme en andere problemen in de sociale communicatie. Deel 2: Haal het speelgoed tevoorschijn.
Fern Sussman & Elaine Weitzman
SWP, 2018, 75 blz. - DANS tijdens spel. Ontwikkelen van beginnende sociale communicatievaardigheden bij kinderen met autisme en andere problemen in de sociale communicatie. Deel 3: Gebruik fantasie in het spel van je kind
Fern Sussman & Elaine Weitzman
SWP, 2018, 61 blz. Verschillen omarmen. Transcultureelsystemische werken
Nel Jessurun en Roxane Warring
Coutinho, 2018, 367 blz.Inclusief vergaderen. Meer dan een cliëntvergadering
Chris De Rijdt en Bart Serrien
Garant, 2018, 155 blz.Lezer-scan. Een behandelplan voor het leren lezen
Martine Ceyssens
Pelckmans Pro, 2018, 160 blz.Droom van een kind. Beeldboek over kinderwens
Cathy De Feyter – Saar De Buysere (illustrator)
Konekt, 2018, 36 blz.Langdurig en verborgen verzuim. Van vroege signalering naar maatwerk binnen het voortgezet (speciaal) onderwijs
Thomas van der Vliet en Ellen Assenberg
SWP, 2018, 125 blz.Leermeesters met een gevangen stem & Autisme is een isme. Essays over autisme
Inge Lemke
Gompel en Svacina, 2018, 74 blz. en 180 blz.Brutaal, boos of agressief gedrag op school. Omgaan met sociaal storend gedrag
Walter Matthys en Christine Boersma
Hogrefe, 2018, 120 blz.Geboeid door narcisme. Mythe en masker
Diane Ruthgeerts
Gompel en Svacina, 2018, 214 blz.Gelijke kansen in de school. Diversiteit in vijf thema’s
David Mitchell
Pica / Pelckmans Pro, 2018, 292 blz.